Här hittar ni vanliga frågor och svar.

Hur gör jag för att ansluta till internet?

2021 gick vi över till gruppanslutning till Bahnhof via fiber. Sedan dess ingår internetanslutning i avgiften för alla lägenheter. Välkomstbrev från Bahnhof

Hur kommer jag åt Tele2 grundutbud?

Styrelsen har tecknat avtal med Tele2 om fortsatt kabel-tv. Signalen från kabel-tv kommer via de gamla tv-uttagen. Eftersom vi bor i ett sk Tele2-hus har vi därför möjlighet att ta del av Tele2’s grundutbud med flera extra kanaler. Via Tele2’s app som kan laddas ner till mobilen kommer man åt kanalerna som sedan kan skickas till tv:n via Chromecast eller Apple-tv eller liknande. Varje hushåll är kund hos Tele2 genom att vi har kabel-tv via Tele2 (tidigare Comhem). I appen kommer ni att bli anmodade att göra ett ”köp” på 0 kr – det är alltså bara en formalitet och medför ingen kostnad

Kan man ändra i lägenhetsregistret?

Svaret är nej. De uppgifter som låg till grund för ombildningen 2010 är de som gäller. Antal rum kan ha ändrats sedan dess, eftersom många av lägenheterna är ombyggda. Kvadratmeterytan kan också variera något beroende på om förråd ingår i lägenheten eller ej. Vid försäljning kan boende, om man så önskar, låta mäta upp lägenheten på nytt och ange detta för banken.

Fönster och balkongdörrar är tröga att öppna och stänga.

Här finns tips hur du åtgärdar problemet: fönster och balkongdörrar

******************************************************

Då och då väcks idéer om hur saker och ting borde skötas i vår förening. Det välkomnar vi i styrelsen  –  engagemang från medlemmar är i regel positivt!  Eftersom vi alla gemensamt äger vår förening är det också naturligt att vi tillsammans tar ansvar för att utveckla vårt boende i en bra riktning. 

Många gånger stannar dock bra idéer vid just idéstadiet. Vi i styrelsen vill därför gärna uppmuntra er alla att i större utsträckning själva ta initiativ. Det gäller både i stort och smått. Om något behöver åtgärdas – gör en felanmälan eller kanske t.o.m. lös det själv.  Det finns många exempel på hur vi alla kan engagera oss, både när det gäller sådant som har förbättringspotential eller som vi upplever som fel, trasigt, dåligt

Därför – fråga inte vad föreningen kan göra för dig – fråga vad du kan göra för föreningen…. här finns litet tips på sådant som vi själva kan ta tag i om vi vill göra en insats.

Varför måste vi ha lövblåsar på gården – kan vi inte kratta själva? Absolut! Men det är inget som sker i styrelsens regi. Samla ett gäng, krattor finns i trädgårdsförrådet TG1. Förena nytta med nöje.

Nu står hissen igen! När du ändå dammsuger lägenheten ta en snabb dammsugning i hissdörrarnas spår. Där samlas ofta grus som gör att hissdörrarna inte stängs som de ska.

Det ser förskräckligt ut i grovsoprummet! Återvinningsfirman som hämtar vårt avfall tar inte ansvar för det som trillar ur kärlen när de tömmer. I varje miljöstuga finns sopkvast och skyffel. Inte så kul att städa efter andra men du gör en välgärning och inspirerar kanske andra.